poniedziałek, 29 lutego 2016

Ciasto z burakami jak zrobić

Witam Kochani. Dzisiaj ponury wilgotny dzień. Lepiej zostać w domu i upiec coś do kawki. Jeśli ugotujecie sporo buraków do obiadu, zostawcie ich trochę do ciasta. Jest naprawdę pyszne-pulchne, wilgotne i nikt nawet nie pozna, jakie ma składniki.




Składniki 

szklanka gotowanych startych buraków lub zmiksowanych w rozdrabniaczu
150 g masła lub 125 ml oleju o łagodnym smaku np; słonecznikowy
5 jaj
3/4 szklanki drobnego cukru
1,5 szklanki mąki pszennej
2 łyżki kakao
skórka z otartych cytrusów (nie żałowałam)
cukier waniliowy
łyżeczka  z czubkiem proszku do pieczenia
szczypta soli

Do posmarowania ciasta i dekoracji:

około 300 ml śmietany kremówki
1 łyżeczka kopiasta żelatyny
2-3 łyżki soku z buraków
1 łyżka z brzuszkiem cukru pudru
cukier waniliowy
kilka łyżek startej czekolady
owoce kandyzowane- u mnie wiśnie (Polecam mój przepis na kandyzowane wiśnie LINK. Są wspaniałe i dobrze się przechowują w przeciwieństwie do frużeliny, którą lepiej zużyć w 3 miesiące, bo szybko fermentuje)

Przygotowanie

LINK do przygotowania na filmie

Masło miksuję z cukrem na kremową gładką masę. Dodaję sporo skórki z pomarańczy, żółtka partiami i chwilę miksuję.(z olejem tak robię-miksuję najpierw żółtka z cukrem i dodaję olej cieńszym strumieniem, miksując przy tym całość na puszystą masę) Zaraz dodaje buraki. Miksuję krótko i dodaję mąkę wymieszaną wcześniej z kakao i proszkiem do pieczenia. Ubite białka ze szczyptą soli, do których dodaję trochę cukru waniliowego, łącze z masą w 3 etapach . Najpierw rozrzedzam masę 1/3 z ilości piany i daję następną - byle to robić krótko-masa nie musi być jednolita, bo to może oznaczać, że powietrze już uciekło z piany i ciasto będzie mniej pulchne. Wykładam na wysmarowaną formę-u mnie jak zwykle duża 39 cm x 24 cm, ale ciasto krótko się piecze około 25-30 minut w temperaturze 180 stopni C. Wyższe ciasto trzeba piec około 40 minut. Czas jest umowny a ciasto trzeba sprawdzać patyczkiem, jeśli nie ma na nim śladów surowego ciasta, wyjmujemy.

Kremówkę ubijam na sztywno (nie trafiłam tym razem na najlepszą kremówkę, tym bardziej przydała się żelatyna). Po ubiciu dodaję cukier puder i cukier waniliowy. Krótko miksuję. Do rozpuszczonej żelatyny w kilku łyżkach wody (żelatyna powinna być dość ciepła) dodaję kilka łyżeczek śmietany. Energicznie mieszam i szybko dodaję do kremówki. Natychmiast miksuję całość do połączenia. Z całej ilości odjęłam 1/3 kremówki do posmarowania ciasta a do 2/3 kremówki dodałam sok z buraków. Zmiksowałam i udekorowałam obsypane czekoladą ciasto przy pomocy szprycy. Zakończyłam wisienkami, które podkreślają smak i kolorystycznie pasują do całości.

15 komentarzy:

  1. Przepis fajny tylko w składnikach nie ma mąki...

    OdpowiedzUsuń
  2. Dziekuję,/są na szczęście w opisie i filmie,/pozdraawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. Niesamowite, ciasto z buraczków !! Już mi smakuje !!
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak Elu jest pyszne. Polecam i pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  4. Witam. Myślę, że jest bardzo smaczne!!! Na pewno wypróbuję. Marchewkowe znam i często gości u mnie na stole, ale z buraczków!!!
    Chylę głowę przed Pani pomysłowością i kreatywnością.
    Pozdrawiam. Danka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pani Danusiu wnioskuję, że Pani bardzo dobrze zna ciasta z warzywami a to też mile Panią zaskoczy. Polecam! Z olejem jest bardziej puszyste. Dziękuje za miły komentarz. Pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  5. Dla mnie to absolutna nowość, ale zdjęcia kuszą bardzo do wypróbowania, pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Beatko ciasto jest bardzo smaczne. Warto wypróbować. Pozdrawiam cieplutko

      Usuń
  6. Marchewka, cukinia, ziemniaki, buraki wszystko się sprawdza :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Słyszałam o tym cieście, że jest bardzo pyszne. Muszę wypróbować.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Całkiem sporo jest przepisów. Robiłam w zeszłym roku babkę z sokiem z buraków

      Usuń
  8. Muszę w końcu wypróbować tych buraczanych wypieków, bo w sieci na blogach co chwile można spotkać te przepisy. Coś musi w tym być :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak to dobry wypiek, napakowany witaminami i bardzo smaczny

      Usuń

Dziękuję za testowanie przepisów i komentarze.
Jeśli potrzebujesz porady możesz też napisać w komentarzu na moim kanale Domogród w You Tube.